«У Європі 70-80% складають сімейні компанії, які забезпечують 40-50% робочих місць, – презентувала дослідження Роксоляна Вороновська, керівниця LvBS Consulting та Центру сімейного бізнесу. – Є дуже багато великих транснаціональних сімейних компаній, назви яких ми всі знаємо – BMW, Loreal, Eve Rosher. Та все ж, у більшості сімейний бізнес – це малі та середні організації, часто мікро. Однак і в Європі, і в Україні сімейні компанії зустрічаються зі схожими викликами: як знайти баланс між родинними та робочими стосунками, як передавати бізнес своїм дітям, адже зараз вони конкурують за своїх дітей з іншими корпораціями, стартапами тощо».
Зазначимо, що серед випускників Key Executive MBA Львівської бізнес-школи УКУ 55% є власниками або спадкоємцями сімейних бізнесів. «Упродовж багатьох років ми спостерігаємо за розвитком сімейних компаній, де на особливу увагу заслуговують цінності довіри, відповідальності та довготермінового планування, які ці компанії поширюють на власні команди і середовища», – додала Роксоляна Вороновська.
Мар’яна Малачівська, керівниця соціологічної агенції «ФАМА» наголосила на цінності проведеного дослідження, адже в Україні соціології по сімейному бізнесу досі взагалі не було.
За підсумками дослідження можна виокремити такі ключові переваги сімейного бізнесу:
- Довіра між членами команди (про це зазначають 77,5% опитаних) Образ сімейного бізнесу є привабливим не лише для засновників, а й для його клієнтів та працівників.
- Довготермінове стратегічне планування – постановка цілей та чіткіше розуміння кінцевої мети компанії, націленість на результат, довготермінове стратегічне планування. Ідеться про «гру в довгу» та високий рівень відповідальності.
- Майже половина учасників опитування брали участь або ініціювали некомерційні проекти. Сімейні компанії вміють об’єднуватися задля сталого розвитку громад і середовищ навколо, вони несуть відповідальність перед суспільством та командою.
Детальніше з результатами дослідження ви можете ознайомитися за посиланням.
Публікуємо також найцікавіші тези з обговорення дослідження, за участі представників/представниць сімейних компаній.
Юлія Капустіна, співвласниця/СЕО компанії «Account Auditing and Consulting LLC», учасниця програми Key Executive MBA Львівської бізнес-школи УКУ
Як відбувався процес передачі керування бізнесом?
Якщо перші власники сімейної компанії – це ваші батьки, то діти у бізнесі з народження і природно, що батьки їх навчають працювати саме так, як це вміють вони. Я не планувала йти у сімейний бізнес, мама запропонувала просто допомагати. І поступово я втягнулася. Мама донесла до мене ключову ідею у нашій справі – коли вона заходила як аудитор у компанію, клієнт міг видихнути: «Прийшла Людмила Федорівна, значить все буде добре». І це передалося далі – наші клієнти знають, якщо ми прийшли, то допоможемо вирішити їхні проблеми. Я вважаю, у нас немає конкурентів на ринку – у нас є партнери. Цінності, які є в нашій родині впливають на цінності у бізнесі і реалізуються у відносинах з клієнтами, постачальниками. Тому якщо є гармонія у родині, то й у компанії буде гармонійне середовище.
Про конфлікти
Конфлікти є завжди, незалежно від того, чи у вас сімейний бізнес, чи ні. У нас було багато конфліктів, коли ми спрацьовувалися, на етапі, коли я тільки приєдналася до бізнесу. Однак, якщо обидва покоління розуміють, що це наша спільна справа і ми хочемо досягти успіху, то спільну мову вдасться знайти.
Про передачу бізнесу своїм дітям
Якщо діти не захочуть переймати бізнес, ви їх не змусите: ви можете або продати ідею, зацікавити, або просто відпустити. У нас специфічна сфера, бо директором і власником може бути лише сертифікований аудитор, а я суміваюся, що мої діти захочуть стати аудиторами. Зараз ми започатковуємо новий соціальний освітній бізнес-проект, до якого, сподіваюся, будуть залучені діти. Бізнес можна розширювати, щоб зробити його більш привабливим для наступного покоління.
Про велику мрію
Усі говорять, що наша сфера незабаром буде переформатована, ми думаємо на випередження і переосмислюємо газуль загалом.
Маркіян Бедрій, засновник і власник мережі кав’ярень «Світ кави»
Коли варто залучати дітей до ведення бізнесу?
Такої відданості у ставленні до роботи, як дає родина, ви навряд чи зможете добитися від найманих працівників. Тому рекомендую залучати дітей до сімейногої справи якнайраніше. В душі кожен батько мріє, аби його дитина продовжила справу його життя.
Намагайтеся не тиснути на дітей, мовляв, ви обов’язково маєте стати спадкоємцями моєї справи. Лише, коли я побачив у них справжнє бажання і цікавість до справи, то дозволив приймати їм самостійні рішення, дав можливість набивати гулі, робити помилки, навіть попри фінансові втрати. Важливо дитині дати шлях вибору. І найкраще, звісно, це ваш приклад. Якщо ви будете підприємцем, велика ймовірність, що ваша дитина буде мати підприємницький хист. Якось наш менший син попросив позичити на роботі кавоварку та намолоти йому кави. Ми дозволили. А вранці він приніс нам з дружиною у ліжко свіжозварену каву і чек.
Про велику мрію
Цінність своєї професії я відчув, коли почав відвідувати країни, де вирощують каву. Зазвичай, це дуже бідні фермери, які живуть у складних умовах, де масово вирубують ліс для вирощування кавових зерен та інших культур. Ми взяли собі за правило добре платити фермерам за якісний продукт і я бачу результат. У людей є більше зацікавлення вирощувати якісні зерна, вести бізнес свідомо.
Олена Вовк, голова наглядової ради компанії «Ензим»
Хто надихає зі світових сімейних компаній?
У нашій індустрії на світовому рівні є 5 глобальних гравців, 4 з яких – це сімейні бізнеси. Кожен має різні бізнес-моделі і стратегії розвитку, і ми вчимося від них постійно. Ще одне джерело, від якого я вчуся – глобальна асоціація FBN (має представництво в Україні), що об’єднує бізнеси, які ідентифікують себе як сімейні і думають, як передавати бізнеси далі.
Про передачу бізнесу від покоління до покоління
Цінності сім’ї автоматично переносяться на бізнес. Мій батько завжди наголошував: якість – понад усе і це наша базова річ, яку ми гарантуємо своїм клієнтам. Інша цінність – це свобода вибору, яку ми зараз намагаємося передати своїм дітям, на нас із братом ніколи не висів обов’язок перейняти сімейний бізнес, все вийшло якось органічно. Тому дітям треба чітко прокомунікувати, що вони мають можливість вибору.
Основна точка «шторму» – коли відбувається передача бізнесу від покоління до покоління. Дуже важливо утриматися в цей час турбулентності. Коли ми перебирали бізнес, наші партнери були дуже насторожені. Тому головне завдання компанії у той момент було запевнити, що ми стабільні, все добре, не робити різких рухів. Це дуже допомогло нам у час передачі.
Власники, які горять своєю справою чи продуктом, є основними драйверами і промоутерами свого бізнесу. Аби залучити дітей, їх треба «запалити». Батькові вдалося знайти правильний підхід до мене і до брата, і ми самі не зчулися, як повернулися у бізнес вже як реалізовані фахівці. Як на мене, це обов’язкова умова для дітей, які хочуть перейняти справи – попрацювати деінде і самореалізуватися. Бо коли ти приходиш «зелений» – це викликає не завжди здорові реакції у працівників. Реально треба прийти у компанію вже зі своєю унікальною цінністю, а не тільки по праву наслідування, і попрацювати мінімум 5 років поза межами сімейного бізнесу.
Зараз я бачу, що старша донька не дуже зацікавлена у бізнесі, молодшій я намагаюся більше доносити наші цінності. Все, що ми можемо – це зробити нашу компанію привабливою для молодого покоління. «Ензим» сьогодні – це про технології, інновації, R&D, здорове харчування, для дітей це також шанс на створення чогось свого.
Про конфлікти і конституцію сімейного бізнесу
Я вважаю, що конструктивний конфлікт це непогано, а, радше, драйвер нових ідей. А ось сімейних воєн треба не допускати. Нам з братом вдалося уникнути конфліктів при передачі від першого покоління до другого через дуже сумну причину – нашого батька не стало. Завдяки татові, ми були у довірливих стосунках і ця гостра криза нас об’єднала. Ми сконцетрувалися на спільній роботі та результатах, щоб зберегти і примножити те, що нам залишив тато. Проте і у нас був момент кризи. У компанії є два незалежні напрямки – «Ензим» як біотехнологічна компанія і «Кормотех» (корми для собак і котів). І коли не стало ядра в обличчі нашого батька, який нас об’єднував, ми почали дрейфувати і був певний час коли думали, чи далі працюємо як сімейний бізнес, чи розходимося. І ми вирішили працювати разом. Зараз, коли все нормалізувалося, ми хочемо домовитися і прописати все заздалегідь. Тому почали працювати над конституцією компанії – це набір червоних ліній і правил, де ми домовляємося як передаватимемо правління і кому, якщо виникнуть конфлікти. Не знаю, чи можна формалізувати цінності, однак ми спробували зробити карту цінностей нашої сім’ї і подивилися, які співпадають для всіх. Ця вправа стала основою для нашої сімейної конституції.
Топ-3 цінності, які увійдуть до нашої конституції сімейного бізнесу це:
- Любов – любов до себе, сім’ї, до справи, якою займаєшся, до міста, в якому живеш, до природи.
- Повага і самоповага.
- Допитливість – постійне бажання розвивати себе, бізнес, пізнавати нове.
Про велику мрію
Траснформувати «Ензим» у біотехнологічну глобальну компанію. Виробляти продукти харчування, які зроблять життя людства здоровішим, довшим, більш свідомим – ми хочемо змінити, те ким є людина і те що вона їсть, на краще.
Марічка Бей і Тарас Филипчук, подружжя, засновники сімейної компанії «Бей-Транс», випускники Key Executive MBA LvBS під час презентації також поділилися своїм досвідом ведення сімейного бізнесу.
Ми маємо 4 дітей. І з впевненістю можемо сказати, наш бізнес – це 5 дитина. Сімейні стосунки завжди будуть накладатися на вашу справу, тож ми маємо спільні робочі родинні вечері, де обговорюємо робочі справи. Також ми можемо один одного коучити.
Наші діти бувають часто на роботі: ми залучаємо їх до практичних завдань – допомогти з бухгалтерією, розкласти документи, їх знають у компанії, а на літніх канікулах вони мають свій робочий графік, відповідно до якого роблять певний об’єм роботи. Перебуваючи у компанії, вони вони переймають дух бізнесу, наші цінності.